Overhandigen lesbrieven aan basisscholen Rijnwoude
In verband
met hun 25 jarig bestaan heeft de Vogelwerkgroep Hazerswoude/Koudekerk
door hen opgestelde lesbrieven beschikbaar gesteld aan basissrhool
de Rank in Koudekerk aan de Rijn.
Woensdagmorgen
kwamen de leerlingen van groep 6, 7 en 8 op het schoolplein van
de Rank bijeen om in eerste instantie aanwezig te zijn bij het overhandigen
van voederhuisjes. Deze werden onthuld door de heersamen met twee leerlingen. Het is de bedoeling dat iedere groep
zo'n huisje adopteerd en er goed voor zorgt.
Terug in de
klas
In de klas kregen de
leerlingen twee lesbrieven: over wintervoeding en over huismusssen.
Tijdens de biologieles worden deze lesbrieven in de klas doorgenomen,
De bedoeling van dit alles is de kinderen "oog" te laten
krijgen voor de mooie vogelwereld. Ook op de andere basisscholen
zulien de lesbrieven. aangeboden worden.
(artikel uit de Rijnwoude
Koerier) |
Ons
VWG-jubileumjaar houdt niet op bij een buitengewoon geslaagde jubileumreceptie
op vrijdagavond 7 januari. In tegendeel, een dag of wat later (om precies
te zijn op woensdagochtend 12 januari) warenennamens de Jubileumcommissie enals verenigingsvoorzitter alweer in touw.
Als feestelijk gebaar naar de plaatselijke gemeenschap is aan elke basisschool
in Rijnwoude (de kernen Koudekerk a/d. Rijn, Hazerswoude-Rijndijk, Hazerswoude-Dorp
en Benthuizen) voor de groepen 6, 7 en 8 een lesbrief uitgereikt. Deze bevat
twee items: wintervoedering en hoe om te gaan met de Huismus, waarmee het
angstwekkend slecht gaat.
De Koudekerkse basisschool “De Rank” was uitgeloot voor de officiële
handeling, dus waren “onze mensen” daar present. Maar er was
meer aan de hand: de schoolleiding vond dat er ook iets praktisch met blijvende
waarde bij hoorde, waarvoor de oudere leerlingen zelf verantwoordelijkheid
moesten leren dragen. Daarom waren er voor de groepen 6, 7 en 8 drie voederhuisjes
aangeschaft, eigenlijk een logisch vervolg op de al bij het schoolplein
hangende nestkastjes. Het is de bedoeling dat de leerlingen de voederhuisjes
zelf onderhouden: dagelijks voldoende (vers) voer erin, regelmatig (wekelijks?)
schoonmaken en jaarlijks een grote onderhoudsbeurt met verf of beits. De
leerkrachten beloofden een soort werkplan op te stellen, zodat elke leerling
aan de beurt komt om een of meer bijdragen te leveren: vóór
wat hóórt nu eenmaal ook wat!
|
onthult het voederhuisje |
©Foto van Jilles de la Rie / Witte Weekblad
20050126 |
Op het schoolplein werden de lesbrieven doorals voorzitter van de Jubileumcommissie
aan de leerkrachten overhandigd en vonden onder de supervisie van clubvoorzitter
Bert groepsgewijs echte onthullingen plaats: telkens twee leerlingen mochten
het doek verwijderen. Daarna werden de voederhuisjes onder luid applaus,
gejuich en gezang naar hun standplaatsen in de beplanting rondom de school
weggedragen. Alsof er Europacups waren gewonnen!
Ook diverse vertegenwoordigers van de pers hadden lucht van dit toch wel
unieke gebeuren gekregen en gaven daarom acte de présence voor een
verhaal en/of fotowerk.
Al met al was dit een erg leuk en zinvol vervolg van onze jubileumactiviteiten.
|